INDIA

India is een land van contrasten. Het aantal bezienswaardigheden is zo groot dat er meer dan één reis nodig is om een goede indruk te krijgen van de prachtige cultuur en natuur. De rivier Ganges vindt zijn oorsprong in het hoogste gebergte ter wereld.

ons aanbod >>>

 

 

Inleiding

India is een land van contrasten. Het aantal bezienswaardigheden is zo groot dat er meer dan één reis nodig is om een goede indruk te krijgen van de prachtige cultuur en natuur. De rivier Ganges vindt zijn oorsprong in het hoogste gebergte ter wereld.

Veel bezoekers beginnen een eerste reis in Noord India met de gouden driehoek Delhi, Jaipur en Agra in combinatie met de prachtige forten door de sprookjesachtige deelstaat Rajasthan of in combinatie met de prachtige erotische tempels te Khajuraho, Varanasi met de Ganges river en verder naar de vallei van Nepal.

Ook het Tropische zuiden trekt steeds meer bezoekers aan om de prachtige natuur van Kerala en cultuur van Tamil Nadu en Karnataka.

Reisformaliteiten

U dient in het bezit te zijn van een internationale reispas die nog minstens 6 maanden na de terugreis moet geldig zijn. Tevens dient U in het bezit te zijn van een visum voor India. Indien het visum voor India verzorgd werd door ESCAPE, worden de reispassen U op de dag van vertrek door de reisbegeleiding overhandigd. Gelieve reispas, ingevulde formulieren en 2 pasfoto’s 5 weken voor afreis aan Escape te willen bezorgen. Kostprijs: € 96,00 (prijs onder voorbehoud van wijziging). Voor individuele klanten dient het visum door de klant zelf aangevraagd te worden in een Visa application centre in Antwerpen of Brussel. Kostprijs: €50,00 + €21 (onder voorbehoud van wijziging).
Passagiers met geen Belgische nationaliteit moeten zelf voor het visum zorgen.
De vliegtuigtickets worden steeds door de reisleid(st)er bijgehouden.

Transport

In India wordt praktisch uitsluitend gereden met Indische TATA autocars. De normen kunnen niet worden vergeleken met onze westerse autocars. De toestand van de wegen en het soms extreem klimaat maken het onderhoud zeer moeilijk.

Munteenheid en wissel

De lokale munt is de roepie: in India €1 = 59,19 INR (april 2010). Eén roepie bestaat uit 100 paise. U mag de roepie niet importeren of exporteren. Traveller’s cheques, Euros, USDollars (gave briefjes!) en credit cards zijn de meest courante betaalmiddelen. Contante Euros en USDollars kan U in bijna elk hotel wisselen. Enkel in Heritage hotels, hotels in Rajasthan en afgelegen hotels kan er een probleem zijn. Hou steeds het bewijs bij. Wanneer U het land verlaat of bij het verrichten van belangrijke betalingen, kan men er soms om vragen. Het terugwisselen van roepies naar Euro of USD kan enkel bij vertrek naar het buitenland op de luchthaven. Het is een omslachtige procedure.
NOTA: de Indische roepie kan officieel niet worden uitgewisseld in Nepal en omgekeerd.

Verzekering

Een verzekering tegen eventuele medische verzorging, repatriëring, schade of verlies van bagage is sterk aan te raden. De formule van “Escape Touring Insurance” is hiervoor best aangewezen. Tegen de premie van 6% op de totale reissom worden alle mogelijke risico’s gedekt: annulatie (100% terugbetaald), bagage, repatriëring en reisongevallen. Raadpleeg uw reisagent voor verdere informatie.

Tijd en klimaat

Het tijdsverschil tussen België en India is 3h30 (later dan bij ons) in de zomer, 4h30 (later dan bij ons) in de winter.

Zuid India heeft een tropisch klimaat waardoor het het ganse jaar warm tot zeer warm is. In de zomermaanden kan de zee aan de stranden van Goa wild zijn.
Noord India heeft een subtropisch klimaat. Het kan gans het jaar door worden bezocht. De zomer begint in april als de temperatuur langzaam begint te stijgen met hoogtepunten in mei/juni. Vanaf eind juni brengen de moessonwinden in principe de noodzakelijke regen mee.

Dat betekent niet dat het gans de dag regent. Regen is meestal in de late namiddag en nacht. Zodra het regent daalt de temperatuur drastisch. Er zijn zomers waar het bijna niet regent maar dan liggen de temperaturen hoger. Vanaf oktober begint langzaam de winter met december/januari en februari als frisse maanden. De dagen zijn in principe zonnig maar kort met frisse tot koude nachten. Bovendien kan er ‘s morgens mist hangen. Hoe verder men in Rajasthan gaat hoe meer het klimaat woestijnachtig wordt: koude nachten in de winter, minder regen en warmer in de zomer.

Bagage

De maximale normen opgelegd door de luchtvaartmaatschappij, bedragen 20 kg per persoon. Daarnaast is een middelgrote handbagage toegelaten in de passagierscabine van het vliegtuig.

Kledij

Kledij is vooral in functie van het klimaat. Stadskledij is nergens vereist, ook niet in de hotels.
Bijna alle hotels hebben een 1-dag laundry service.
Bij voorkeur neemt U lichte en katoenen kledij mee; maar vergeet niet een warme trui voor de frisse avonden/nachten en als bescherming tegen de airconditioning (bus en hotels). Een kleedje of een hemd met lange mouwen behoeden u tegen vervelende muggen. Een licht opvouwbare regenjas of regenscherm kunnen eveneens nuttig zijn. Bij bezoek aan heilige plaatsen zijn shorts verboden, schouders bedekt en worden schoenen uitgedaan (het is handig een paar oude kousen bij de hand te hebben: zo hoeft u niet blootvoets te lopen of nieuwe kousen vuil te maken). Zorg voor comfortabel schoeisel. Neem een zonnehoedje, zonnebril, eventueel een badpak en zonnecrème met hoge beschermingsfactor mee. Een zaklantaarn kan van pas komen.
In Nepal is de temperatuur, door de hoogte, tussen de 5 en 10 graden lager dan in India. De nachten in de winter kunnen zeer koud zijn. Gezien de nabijheid van de Himalaya zijn de kansen op regen groter.

Gezondheid

Geen enkele inenting is verplicht. Inentingen tegen DPT (difterie, tetanos en polio) en hepatitis A worden aanbevolen, alsook malariapreventie voor sommige streken in India. Raadpleeg hiervoor uw huisarts.
Voorzie U echter wel van een kleine reisapotheek (ORS, aspirine, middel tegen keelpijn,...)

• Zorg er wel voor dat U medicatie tegen darmstoornissen bijhebt (vb. immodium, ercefuryl, visceralgine,...).
• Drink nooit water van de kraan, doch steeds water uit een gesloten fles of frisdrank. De thermosfles op uw hotelkamer bevat gefilterd water, maar er wordt veiligheidshalve niet van gedronken, tenzij u mecropur-tabletten bij u heeft.
• Bij aankomst moet U de tijd nemen om te acclimatiseren. Ga niet direct in de zon liggen, neem wat meer rust dan normaal, wees voorzichtig met alcohol, eet regelmatig en probeer het lokale levensritme over te nemen.
• Zonnecrème met hoge beschermingsfactor, zonnehoed en zonnebril zijn een must.
• Vermijd ijsjes en ijsgekoelde dranken.
• Na lang blootgesteld te zijn aan de zon is het aangeraden om lauwe dranken te consumeren in plaats van frisdranken.
• Zorg voor een middel tegen de muggen. De muskiet is actief van zonsondergang tot zonsopgang. De beste bescherming wordt nog steeds verkregen door in de tijd dat de mug actief is goedsluitende, lichtgekleurde kleding te dragen en op de onbedekte lichaamsdelen een goed insectenwerend middel aan te brengen.
• Contactlensdragers krijgen nogal eens last van geïrriteerde ogen door stof en opstuivend woestijnzand. Wij raden U aan een reservebril mee te nemen
Wij raden U aan om enige weken voor vertrek contact op te nemen met een bevoegde instantie zoals uw huisarts of het Tropeninstituut.

Maaltijden

Eet geen ongekookte groentes en/of niet geschilde vruchten, zeker niet buiten 4/5 sterrenhotels. Wees voorzichtig met roomijs, slagroom en ijsblokjes.
Het eten in de grote hotels is meestal aangepast aan onze smaak. De maaltijden zijn meestal in buffetvorm. In kleinere hotels en in afgelegen streken zoals Rajasthan wordt meestal de lokale keuken opgediend wat voor de doorsnee reiziger nogal monotoon overkomt.
Alle dranken zijn te verkrijgen in India. Ingevoerde dranken zijn zeer duur. Dranken in de hotels zijn duur tot zeer duur volgens de sterren van het hotel.
Spuitwater is "Soda" en mineraal water in flessen "Mineral water". In India zijn veel biersoorten, enkel verkrijgbaar in flessen zijn 650 ml.

Shopping

Zoals overal ter wereld zijn er een paar stops voorzien bij lokale handicrafts zoals de tapijtfabriek van Jaipur. Escape neemt geen enkele verantwoordelijkheid wat betreft om het even welke eventuele aankoop (opgelet: indien je tapijten laat opsturen naar België moet er altijd 21 % BTW en douanerechten betaald worden bij het afhalen). Deze stops worden beperkt gehouden maar de kwaliteit in deze plaatsen is superieur. Opgepast bij het kopen op straat en in hotelwinkels waar de kwaliteit alles behalve controleerbaar is. Indiërs zijn bekwame vakmensen maar meesters in het nabootsen. Wij raden u aan om altijd een factuur en een certificaat te vragen die ondertekend en gedateerd zijn.
Opgelet: indien u tapijten laat opsturen naar België moet er altijd BTW betaald worden. Escape neemt geen enkele verantwoordelijkheid wat betreft om het even welke aankoop.

Electriciteit

In India is de stroomsterkte 220/240 Volt maar de stopcontactdozen kunnen afwijken van de onze. Voorzie u van een verloopstekker.

Fotografie

Batterijtjes voor uw camera zijn moeilijk of niet te vinden. Denk eraan deze te vernieuwen voor uw vertrek.

Wees voorzichtig bij het fotograferen van heilige plaatsen en vraag eerst om toelating. Luchthavens worden beschouwd als militair domein: fotograferen en/of video-opnamen maken zijn er dus totaal verboden.

Voor het fotograferen van vrouwen is het beter eerst toestemming te vragen. In de meeste monumenten moet er betaald worden voor camera’s en video. Video is relatief duur. Daar deze bedragen regelmatig veranderen kunnen wij u geen richtprijs geven. Reisleiding en gids zullen u hierbij helpen.

Fooien

Fooien zijn een verworven recht. Bijna iedereen verwacht een fooi. In principe wordt die enkel gegeven aan iemand die een service of prestatie heeft geleverd. Er dient rekening gehouden te worden met de levensstandaard van het land.

Bij begeleide rondreizen steeds het advies vragen aan de reisleiding. Men moet er rekening mee houden dat mensen die in het toerisme werken van een veel hoger niveau zijn en dus logischerwijze een fooi verwachten op hun niveau.

Voor het gemak van de reiziger mag er door de reisleiding in samenspraak met de klanten een fooienpot worden aangelegd. De fooienpot dient te worden aangelegd in lokale munt en de reisleiding houdt dagelijks de groep op de hoogte.

Omdat wij niet vooraf weten hoeveel deelnemers er zullen zijn kunnen wij de fooien niet inrekenen in de brochure. Escape heeft wel een bedrag bij benadering bepaald waaraan de reisleiding, in geval van fooienpot, zich dient te houden. In deze fooienpot zijn alle lokale fooien voorzien, behalve persoonlijke diensten buiten de groep om.

Hotels

Classificatie van hotels in India is niet te vergelijken met de Europese normen. Wij geven ze daarom onder voorbehoud van persoonlijke appreciatie en verkiezen voorzichtigheidshalve voor termen als 1ste klasse en middenklasse.

Hotels en hun functioneren in India kan sterk worden beïnvloed door de vaak extreme klimatologische omstandigheden en door hun ligging (vb. water / woestijn).

Paleishotels, Heritage hotels, ... worden niet met sterren aangeduid. Het hangt vaak af van persoonlijke appreciatie. Vooral bij dit soort hotels kan het klimaat een belangrijke rol spelen.

Voor meer duidelijkheid delen wij deze hotels in als volgt:

Paleishotels: erkende Maharaja-paleizen uitgebaat door grote hotelketens.

Heritage hotels: forten, paleizen, ... ouder dan 60 jaar en erkend. De kwaliteit kan enorm variëren en ze kunnen best worden aangeduid als charme hotels.

Havelis (rijke koopmanshuizen): vallen onder de heritage hotels.

Charme hotels: hotels, vaak in bungalow stijl, die niet met sterren kunnen worden aangeduid en gekozen worden om hun sfeer, charme, ligging, ..

In de meeste paleis- en heritage hotels zijn de kamers totaal verschillend, van klein naar zeer groot. Het is niet zo simpel om van een oud paleis een goed functionerend modern hotel te maken. Er kan al iets fout gaan bv. bij elektriciteit, water, airconditioning, .. Deze hotels worden vooral aangeprezen voor hun authenticiteit, charme, ligging, ... en bieden de mogelijkheid om het "echte" India te ervaren.

Buiten Kathmandu zijn er weinig klasse hotels. Niet alle hotels zijn voorzien van airconditioning. In de Terai is er geen elektriciteit.

Hotels kunnen steeds vervangen worden waarbij gestreefd wordt naar een evenwaardige kwaliteit/prijs verhouding indien en waar mogelijk.
Voor meer info raadpleeg de brochure rubriek hotels.

Gidsen en reisleiding

Er zijn in India goede Frans- en Engelstalige gidsen. Ze hebben dikwijls een ander accent dat voor ons moeilijk is te begrijpen. De reisleiding moet vertalen in de mate van het mogelijke, indien en waar dat nodig blijkt.
De kwaliteit van de gidsen in Zuid India is veel dan in Noord India en franstalige gidsen zijn zeer moeilijk te vinden.
Niet vergeten: Een reisleider is geen gids.

Verlengingen

Verlengingen gebeuren op individuele basis. Overal kunt u een beroep doen op onze lokale agenten. Zie eveneens rubriek individuele rondreizen en gidsen.

Vluchten

Escape vliegt vooral Jet Airways. Plaatsaanwijzing(en), uurrooster, vertraging of technisch defect,... zijn in handen van de luchtvaartmaatschappij. Voor vertraging, annulatie, overboeking of technisch defect waardoor aansluiting kan worden gemist, is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk. Indien door dergelijke omstandigheden een onderdeel van het programma komt te vervallen, kan geen terugbetaling worden voorzien. Bij lokale vluchten kunnen vlieguren en -dagen soms op het laatste moment worden gewijzigd, waardoor het programma kan worden aangepast.

Taal

India kent geen eenheidstaal. Afhankelijk van de indeling kunnen er tussen de 200 en de 1650 talen en dialecten zijn. Vijftien daarvan zijn er officieel door de Indiase regering erkend. Er zijn drie hoofdgroepen: Arische talen, Dravidische talen en stamtalen. Het gebruik van Hindi wordt door de centrale regering sterk aangemoedigd. Met Engels kan u doorgaans terecht in de toeristische centra.

Ambassade van India

Vleurgatsesteenweg 217
1050 Brussel
Tel: 02 640 91 40
Fax : 02 648 96 38

 

Tunisie

Tunisie

Newsletter